At være tankelæser

At være konstant opmærksom på andres behov er noget af det mest opslidende, som findes. Hele tiden at skulle aflæse og udlede mulige konsekvenser for derefter at finde de helt rigtige ord og handlinger.

Når du er ude og aflæse omgivelserne, mister du let kontakten til dig selv. Du sætter andres behov over dine egne og fornemmer ikke, hvordan du selv har det. Angsten for at begå fejl kan være stor, og når fejlen sker, kan det føles, som at verden er ved at gå under. Nu sker det. Nu bliver du opdaget. Du er i et konstant alarmberedskab, hvilket belaster nervesystemet. Dette kan føre til stress, angst og depression.

Er du vokset op i en familie, hvor det at være “tankelæser” har været helt normalt, er det ikke sikkert, at du som voksen fornemmer den belastning, som du udsættes for. Du tænker måske, at det i din aktuelle situation jo ikke er værre end normalt, og at mange andre sikkert har det værre end dig.

At du er opmærksom på og varetager dine egne behov er ikke ensbetydende med, at du tilsidesætter andres behov. Dette er måske endda forudsætningen for, at du kan få den fornødne overskud til også at være der for andre. Du er betydningsfuld i dit liv og fortjener at blive taget alvorligt. Kan du genkende dig selv i dette, så giv dig selv en chance i terapien.